Snart skal gigantiske havvindmølleparker ved energiøerne ikke kun levere strøm, men også grønne brændstoffer.
Tekst: Sari Vegendal
Ved Fløvej lidt uden for Brande skyder et næsten 150 meter højt, dansk vartegn op på en ellers flad græsmark: vindmøllen. I årtier har den haft sin faste plads i det danske landskab og mindet os om, hvad en lille, vidensstærk nation kan skabe, når store visioner får luft under vingerne.
Med visionerne for den grønne omstilling og statsministerens mål om grønne flyrejser er der igen god grund til at holde øje med dansk vindteknologi – og i særdeleshed vindmøllen ved Fløvej. Den er nemlig blevet koblet sammen med et elektrolyseanlæg, også kaldet et Power-to-X-anlæg, der ved hjælp af strøm fra møllen kan fremstille brint.
Tilsammen udgør de to teknologier verdens første miniudgave af et offshore-brintsetup, der skal etableres omkring Danmarks to første energiøer. Planen er, at gigantiske havvindmølleparker omkring øerne ud over at levere grøn strøm til millioner af husstande også, i samspil med elektrolyseanlæg, skal forsyne landets fly, busser, lastbiler og biler med grønt brændstof.
”Det bliver kæmpestort, det gør det bare,” siger Finn Daugaard Madsen, der som innovationsmanager ved Siemens Gamesa er en af folkene bag brintsetuppet i Brande. Han kunne i november sidste år fejre, at den første sending brint fra Brande endte som brændstof på partneren Everfuels tankstationer i København.
Hans forventning er, at der om mindre end 10 år vil blive produceret den første brint i elektrolyseanlæg på energiøerne, mens produktionen om 10-15 år vil ske direkte i vindmøllen.